Re: [IPs] Profiler

Jenny

8IE er veldig mye som bolusdose til frokost. Siden vi bruker omtrent like
mye insulin så kan jeg gi deg et eksempel. Idag våknet jeg med blodsukker
9.2. Ikke helt fornøyd, men alikevel. Tok deretter 5IE til frokost og fikk
føling kl 10:30. Dvs en halv time etter deg. Kanskje fordi jeg blander inn
litt reguler i ampulllen (20%reg 80% humalog).

Med andre ord 8IE er alt for mye selv om du spiser mye til frokost. Ved to
skiver brød kan ikke jeg ta mer enn 4IE om utgangspunktet er riktig (f.eks
ved 4-6mmol på morgenen).

Siden du har høye ampisjoner og allerede er på god vei til å bli nesten
perfekt regulert bør du kanskje benytte 450 regelen og regne ut hvor mye
insulin du trenger til måltidet.

Eksempelet ditt:

Pkt1:
9mmol målt.....vil ned til 5....dvs 4 ned..dvs  80(eller100 for
humalog)/(totdose ex.40) = 2mmol pr enhet insulin............= 2IE for å
komme riktig ned.

Pkt2:
Ex: Du spiser 20g karbohydrat: 450/40= 11g pr enhet..dvs du trenger 2IE for
måltidet.

Totalt trenger du så 4IE til denne frokosten (om du spiste 20g karboh). Du
tok det dobbelte 8IE.

SELVKLART FIKK DU FØLING (KJÂNNING?)!!

Husk med humalog er bolusdosen bolus og ikke kombinert bolus og basal.

Forsto du noe av dette? Eller ble det for "matematisk"?

Jeg pleier ikke å regne slik, men du ser,  idag stemmer dette perfekt både
for deg og meg. Jeg spiste en brødskive idag tidlig og fikk føling kl 10:30
med 5IE på morgenen og målt 9.2 på morgenen.

Erik Wold

E-mail private: email @ redacted
E-mail work: email @ redacted

Want to know more about me? Visit my homepage:
http://ew.nu