From: Reidun S. Tjomsland de Vargas <email @ redacted>
To: email @ redacted <email @ redacted>
Date: 5. november 1998 21:16
Subject: SV: [IPs] Afrika

Hei Jenny

Så kjekt at du skal til Etiopia.   Du må fortelle hvordan det går å styre
med pumpa di -  jeg har forstått at du er nokså ny som pumpebruker,  så det
er jo litt tøft å dra så langt av sted før du ennå er blitt fortrolig med
alle detaljer.  Men det er bra du ikke lar deg stanse.

Kanskje det finnes en diabetikerorganisasjon i Etiopia?  IDF (International
Diabetes Federation) vil kunne gi deg svar på det.  Skriv til email @ redacted og
spør.  IDF's hjemmeside finner du på http://www.idf.org/  og der kan du lese
om diabetes i Afrika-regionen.

Herunder står bl.a.:

For further information on the African Region, please contact:

Dr Jean-Claude Mbanya
Endocrine Unit - Dept. of Medicine
Faculty of Medicine & Biomed. Science
University of Yaounde 1
BP 8046 Yaounde 8
Cameroon

Han kan sikkert også fortelle deg litt om hva som skjer på diabetesfronten i
Etiopia.

Kanskje du er i Etiopia 14. November,  på Verdens Diabetesdag.  Ha øynene
åpne,  kanskje du snubler oppi likesinnede.  Kanskje du kan være med på et
eller annet arrangement?   Ikke vær beskjeden,  det er mye å lære om
diabetes i U-land.   Det er rett og godt å rydde plass til litt solidaritet
og få litt perspektiver på vår egen situasjon som lever i den rike del av
verden.

Ta med insulin o.a. utstyr du kan gi fra deg.  Selv går jeg rundt og spør
diabetikervenner om de har noe gjemt i skuffer og skap.  De som bytter type
behandling (går over til pumpe,  eller humalog)  har gjerne mye liggende.
Jeg tar det med meg når jeg drar tilbake til Ecuador,  der vi bor til
vanlig - og jeg gir det til diabetessentra,  legesentra,  direkte til
diabetikere o.a.  Insulin er dyrt og vanskelig å få tak i i U-land - så ikke
dra dit uten å ha noe du kan gi fra deg!!!

Send en e-mail til oss fra Etiopia og fortell hva du opplever.  I 3.dje
verden investerer stadig fler i datamaskin og Internet - det kan høres
paradoksalt ut,  men det skyldes at det statlige postvesenet som regel er
både ineffektivt, utrygt og korrupt.

La deg påvirke i Etiopia,  kom tilbake med et utvidet perspektiv på
tilværelsen.   Bli glad i noen der og gi av deg selv.   Ha en fin tur og en
uforglemmelig opplevelse, begge to.

Hilsen Reidun de Vargas

Reidun S. Tjomsland de Vargas
Birkenesveien 30