SV: [IPs] Afrika

Hei Jenny

Så kjekt at du skal til Etiopia.   Du må fortelle hvordan det går å styre med pumpa di -  jeg har forstått at du er nokså ny som pumpebruker,  så det er jo litt tøft å dra så langt av sted før du ennå er blitt fortrolig med alle detaljer.  Men det er bra du ikke lar deg stanse.

Kanskje det finnes en diabetikerorganisasjon i Etiopia?  IDF (International Diabetes Federation) vil kunne gi deg svar på det.  Skriv til email @ redacted og spør.  IDF's hjemmeside finner du på http://www.idf.org/  og der kan du lese om diabetes i Afrika-regionen.

Herunder står bl.a.:

For further information on the African Region, please contact:

Dr Jean-Claude Mbanya
Endocrine Unit - Dept. of Medicine
Faculty of Medicine & Biomed. Science
University of Yaounde 1
BP 8046 Yaounde 8
Cameroon

Han kan sikkert også fortelle deg litt om hva som skjer på diabetesfronten i Etiopia.

Kanskje du er i Etiopia 14. November,  på Verdens Diabetesdag.  Ha øynene åpne,  kanskje du snubler oppi likesinnede.  Kanskje du kan være med på et eller annet arrangement?   Ikke vær beskjeden,  det er mye å lære om diabetes i U-land.   Det er rett og godt å rydde plass til litt solidaritet og få litt perspektiver på vår egen situasjon som lever i den rike del av verden.

Ta med insulin o.a. utstyr du kan gi fra deg.  Selv går jeg rundt og spør diabetikervenner om de har noe gjemt i skuffer og skap.  De som bytter type behandling (går over til pumpe,  eller humalog)  har gjerne mye liggende.  Jeg tar det med meg når jeg drar tilbake til Ecuador,  der vi bor til vanlig - og jeg gir det til diabetessentra,  legesentra,  direkte til diabetikere o.a.  Insulin er dyrt og vanskelig å få tak i i U-land - så ikke dra dit uten å ha noe du kan gi fra deg!!!

Send en e-mail til oss fra Etiopia og fortell hva du opplever.  I 3.dje verden investerer stadig fler i datamaskin og Internet - det kan høres paradoksalt ut,  men det skyldes at det statlige postvesenet som regel er både ineffektivt, utrygt og korrupt.

La deg påvirke i Etiopia,  kom tilbake med et utvidet perspektiv på tilværelsen.   Bli glad i noen der og gi av deg selv.   Ha en fin tur og en uforglemmelig opplevelse, begge to.

Hilsen Reidun de Vargas

Reidun S. Tjomsland de Vargas
Birkenesveien 30
N - 4647 Brennasen