[IPs] Her kommer D-Tron rapporten min!

Hei alle sammen! Da har jeg hatt den nye pumpa i litt over et døgn, og er
godt fornøyd så langt.

Måten knapper og menyer er bygd opp på, ligner systemet på MiniMed pumpene.
Blaknappen = SELknappen, OKknappen = ACTknappen, pil opp fungerer som
bolusknapp, man kan avbryte en bolus med pil ned. Det har vært med på å
gjøre overgangen grei så langt. Noe jeg liker, er at knappene er plassert
mer fra hverandre slik at det blir lettere å skille mellom dem. Den lille
ringen på bolusknappen gjør den ekstra lett gjenkjennelig/tilgjengelig
igjennom plasten på beltetaska, eller utsiden av bukselomma. Samtidig
forhindrer den at man plutselig ligger der med insulinsjokk, som følge av at
knappen har fått utilsiktede trykk.

Vibrasjonen er jeg også veldig fornøyd med; den kom avgjort til nytte da jeg
spiste i en kantine med en del støy før i dag.

Noe som ikke var så hyggelig, var at jeg plutselig våknet av noe som
vibrerte ett eller annet sted i senga mi sånn i åttetida *gjesp*. Det viste
seg å være en aldri så liten E4 oklusjonsalarm/no delivery på ferde :-(.
Dermed måtte jeg bare karre meg ut av den alt for gode senga, for å finne ut
av det. Da jeg rettet ut slangen og forsøkte å "prime," tøt det ut insulin
som det skulle. Blodsukkeret hadde rukket opp på 10, så jeg ga meg en enhet
fra pumpa for å få greie på at insulinet fortsatt kom som det skulle.
Heldigvis var jeg nede på 8 (som forventet) etter en times tid. Etter dette
har alt gått helt uten problemer idag. Sannsynligvis er grunnen til dette at
jeg fikk en slange på 80cm sammen med pumpa. Erfaring fra tidligere er at jo
kortere slangen er, jo mindre er risikoen for krøll. Når jeg bytter tilbake
til en på 60cm, får jeg se. Etter som jeg har forstått er trykksensoren på
D-Tron ganske følsom, slik at det kanskje skal mindre til for å utløse
alarmen enn på MiniMeden.

Hadde det ikke vært for vibra-signalet, ville jeg overveiende sannsynlig
sovet søtt til jeg våknet med "vann inn og ut" som eneste tanke i hodet...
*Jeg er et notorisk B-menneske, som galant sover over min egen vekkerklokke
;-)*.

Med MiniMedpumpa fikk jeg også en og annen uforklarlig alarm (spesielt
overdoseringsalarmen som gjør at man må ta ut og inn batteriet for å stoppe
den *irriterende og plundrete*), så jeg vil ikke si at denne episoden alene
gjør meg skeptisk.

Ampullesystemet har så langt virket genialt på meg. Har ikke hatt de
problemene som Helga strever med. Dette, sammen med den kjappe hastigheten
på insulintilførselen, er SVÆRT tidsbesparende! MiniMedpumpene pumper sakte
- 0,1IE hvert 3 sek. Med den tok det altså hele 5 min. med de 10 enhetene
som kreves for å fylle slangen. Skulle man så være uheldig å få en stor
luftboble i slangen, kunne det bli ganske så tidkrevende. Det er virkelig en
lettelse at det tar kun 5 sek. pr IE mot 30 sek.

D-Tron lager heller ikke så mye lyd når den pumper inn en bolus :-)
Pipesignalene er også mindre påfallende; de ligner mer på en mobiltelefon
enn pipene på MiniMed. Det at man kan sette lydstyrken på 0, men likevel ha
vibra-signaler på, er også en veldig kjekk mulighet om man må ta en bolus et
sted hvor "mobiltelefoner" ikke passer seg.

Pumpa gir små pipesignaler for hver gang man blar i menyen - slik at man
ikke trenger å sitte med nesa i displayet for å programmere. Muligheten til
å telle seg fram slik, finnes ikke på MiniMed. Man er helt avhengig av å se
på displayet, fordi det er vanskelig å kjenne om man faktisk har trykt på
SEL som man trodde.

I avsnittet "kontraindikasjoner" i bruksanvisningen for begge pumpene, står
det at personer med nedsatt syn ikke bør stå på pumpebehandling. Selv er jeg
født sterkt svaksynt som følge av albinisme, men jeg føler ikke at det gjør
pumpebehandlingen vanskelig. Siden jeg ser nok til å lese displayet etter å
ha brukt litt tid på å bli kjent med det, til å oppdage luftbobler i slangen
og til å vite at stikkstedet er OK går det greit. At jeg ser dårlig førte
til at det tok litt ekstra tid å fylle sprøyta til den gamle pumpa, men ikke
til at jeg ikke klarte det. Med en så avansert pumpe som D-Tron, går alt
lettere. Som jeg skrev er man ikke så ahengig av å se på skjermen pga. de
gode signalene. Det er forskjellige pipetoner for blaknappen og OKknappen.
De ferdigfylte ampullene er en ekstra fordel for meg. (selvsagt er det
risikabelt å bruke pumpe om man ikke er i stand til å lese displayet osv.).
Men jeg er veldig glad for at jeg ikke ble nektet å forsøke pumpe fordi jeg
ser dårlig. Med pumpa har jeg fått bedre kontroll på blodsukkeret. Om jeg
ikke hadde fått det, ville kanskje risikoen for senkomplikasjoner blitt
større etter hvert. Om jeg da skulle være så uheldig å ende opp med
retinopati, ville jeg nok ha dårligere prognose enn en som ser normalt i
utgangspunktet.

Jeg skal ikke trekke forhastede konklusjoner, men om jeg ikke får mer
problemer etter hvert, er jeg helt sikker på at jeg forblir en D-Tron pumpis
:-). Det eneste jeg ikke helt liker ved pumpa hittil, er at kantene (med
unntak av øvre langside) er noe skarpe. Den virker også litt større enn den
gamle MiniMeden, men det er hovedsakelig i lengden. I bredden er den mindre,
så det går i grunnen opp i opp.

Helt til slutt vil jeg skryte av servicen så langt. Den er en helt annen enn
den jeg fikk fra Falkenstein. For all del: Jeg har ingen dårlige opplevelser
med Falkenstain, men Knut: Du virker mye mer engasjert i brukerne dine!
Satte pris på at du faktisk ringte for å høre hvordan det gikk, noe jeg ikke
hadde forventet.  :-)

Nå krysser jeg bare fingrene for at det fortsetter å gå bra, og at
barnesykdommene holder seg unna. Jeg skal si i fra når jeg eventuelt finner
noe jeg ikke liker ved D-Tron ;-)

Helga: Jeg håper det går bedre med deg! Det finnes ikke noe surere og mer
frustrerende enn når ting som egentlig er geniale slutter å være geniale,
fordi de ikke virker som de skal.

Erik: Jeg er også skeptisk til å legge pumpa i bløt. Å være frakoblet en
times tid, har heller ikke hatt nevneverdig effekt på blodsukkeret for min
del. Dessuten tror jeg at jeg ville oppleve pumpa som i veien om jeg skulle
dra den med meg i svømmebassenget. På toppen av det hele ville folk glane på
meg på grunn av den. Jeg var på badeland for noen uker siden, og forsøkte
meg på å være frakoblet en lengre periode. Etter at jeg hadde svømt og
herjet rundt et par timer, satte jeg insulin med penn, spiste lunch, og
badet i to timer til. Det gikk helt fint!

Nå har jeg visst skrevet en utrolig lang mail, men nå tror jeg faktisk ikke
jeg har mer å skrive om.

Vi tastes etter hvert!

Mvh
Ingrid

PS: Hvis noen er interessert i "diastory'n" min, så ligger den her:

http://www.doktoronline.no/homepage/windsong/