Re: [IPs] Omprogrammering av Insulinpumpe og beregningsmodell for insulininntak

Får ikke lest min private mail på jobb for tiden (problemer med serveren).
Svarer derfor direkte (kort svar på stort emne):

Bruk 80 regelen: 80 delt på Totaltdose = antall mmmol ned i BS med 1IE.
(For humalog bruk 100-regelen)

Eksempel: Du bruker 40 IE totalt i døgnet. 80/40 = 2. Du måler 14 i BS. Du
vil ned 6 mmol, dvs 8 mmol ned. Du trenger da 4 enheter insulin. Denne
formelen er viktig, ellers er det umulig å vite hvor mye insulin man
trenger.

For mat inntak: 450 regelen. 450/totaldose = gram karbohydrat pr enhet
insulin. Dvs for eksempelet: 11g karbohydrat ta 1 IE. Denne siste formelen
har jeg ikke så mye erfaring med men den første fungerer helt perfekt. Jeg
er ikke så flink til å telle karbohydrater. De som kjører etter disse
formler og måler mye får ofte Hba1 5.5-6.0 om vi skal tro amerikanerene.
Som sagt jeg var nede i 6.5 sist, men det hadde jeg ikke klart uten
humalog. Vanlig insulin er håpløst tregt.

Ang. omprogrammering vet jeg ikke hva som kan endres. Var i kontakt med
Dissetronic i Sverige, men de har ikke ringt tilbake. Men vi gir oss
ikke.....

Erik Wold

E-mail private: email @ redacted
E-mail work: email @ redacted

Want to know more about me? Visit my homepage:
http://w1.2693.telia.com/~u269300226/index.htm