No Subject

Hei, og velkommen til dere nye! Kjekt å se litt liv på lista :-)

Når det gjelder det med de såkalte luftboblene mine, er jeg selvfølgelig ikke 100% sikker. Men de ligner ikke på misfarging som følge av en knekk. De gangene jeg har fått det, har det også vært mulig å kjenne en ujevn flate der det har skjedd. Det jeg så var noen bitte små prikker/bobler som lå på rekke og rad nedover. Derfor tenkte jeg at det var luft, og forsøkte og fjerne dem. Da det stadig kom insulin fra slangen, uten at "greiene" hadde beveget seg bestemte jeg meg for å ta det med ro. Oppdaga dette om morgenen så kanskje har jeg sovet som en propell, slik at det har gått litt hardt utover slangen :-)

Jeg begynner forresten å bli temmelig lei av hele Sof-Set systemet... Den quick release tingen er visst beregna på skogsarbeidernever. Det hender i alle fall at jeg sliter max med å få den opp. I tillegg får jeg av og til gnagsår av vingene. Dessuten ser jeg flere fordeler med å kunne koble fra helt inne ved kanylen. Får noen prøver på Comfort snart, heldigvis.

Noen andre Sof-Set brukere her? Hadde vært interessant å høre hva dere mener om dette systemet.

Var forresten hos legen idag, egentlig av andre grunner enn diabetes, men likevel fikk jeg dem til å ta HbA1c. Måtte ut på venterommet før jeg fikk resultatet... Da de kom og ga meg det på en gul post – it, fikk jeg bakoversveis: Den hadde dratta ned fra 7,7 til 5,8 på en drøy mnd! Det beste jeg noen gang har hatt siden jeg fik D! Pumpa er virkelig det beste som har hendt meg :-)))

Til slutt vil jeg fortelle Jette og Carsten Bessing at yngste pumpebruker i Norge er rundt 3 år. Det er en sjeldenhet at det gis til barn under 13-14, men man begynner forhåpentligvis å se hvor nyttig pumpeterapi kan være også for små barn.

Jeg tror mye av dette kan tilskrives fordommer på grunn av frykt for de potensielle farene ved pumpebehandling. For eksempel kan man utvikle syreforgiftning i løpet av noen timer om noe forårsaker en stopp i insulintilførselen (eks. tett slange, blødning på stikkstedet eller mot formodning svikt på selve pumpa.) Dette skjer fordi man kun bruker hurtigvirkende insulin, som tilføres i meget små mengder av gangen. Man har således ikke noe reservelager med insulin å ta av, slik at blodsukkeret stiger raskt ved en stopp.

Til tross for at der er en mulighet for at dette kan skje, er pumpeterapi en trygg og meget god behandling. Motivasjon er viktigst, og det tror jeg kommer om barnet opplever bedring med tanke på blodsukkerkontroll og livskvalitet.

Jeg vil anbefale dere å kikke på historiene om barn med pumpe på insulin-pumpers hovedside om dere ikke alt har gjort det. Øverst på siden finnes der en peker, som vil føre dere til mye informasjon om andres erfaring :-)

Dessverre vet jeg ikke hvilke regler som gjelder for refusjon av utgifter til pumpe og forbruksmateriell i Danmark.

Ønsker dere lykke til videre, og håper at datteren deres etter hvert får et godt liv – med pumpe.

Mvh

Ingrid