Re: [IPs] D-Tron igjen

Jeg fortsetter min rapport for interesserte....
Erik
En personlig rapport om D-Tron

Bakgrunn:
Jeg er en 38 år gammel diabetiker som har hatt diabetes i ca. 23 år. Har
benyttet H-tron pumpe fra Disetronic de siste 4 år. Insulinpumpe behandling
fungerer meget godt for meg. Som de fleste pumpebrukere har jeg mine
særegenheter og ønsker for insulinpumpa. Det viktigste for meg, for å si det
kort, er at pumpa kan betjenes uten at man ser på pumpa og at den ellers har
de viktigste funksjoner og er lettvint å bruke. Alle mulige varianter av
bolus og basaldoser er for meg ikke de viktigste egenskaper for pumpa. Etter
4 år med H-Tron har jeg vent meg til denne, og mine synspunkter vil derfor
være svært preget av de vaner jeg har opparbeidet.

Førsteinntrykk:
Det var fredag kveld kl 23:00 jeg kom hjem og fant en liten pakke med D-Tron
pumpa og en kortfattet bruksanvisning på norsk. Det komplette engelske
instruksjonen hadde jeg ikke fått enda. Størrelsen virket i utgangspunktet
vesentlig større enn den gamle H-tron. Lengden var øket mye og den var også
tykkere, men pumpa var blitt mye smalere noe som kunne være et pluss for
meg.

Utseende og design:

     H-tron plus V100
     D-tron

      Dimensjoner

      L x b x t

      Målt med slangen montert
     109 x 55 x 19 mm

      Den gamle H-tron er faktisk volummessig noe større. Ulempen med H-tron
er at slangen stikker rett ut og blir ofte belastet ved bøyning av slangen.
     118 x 49(40) x 21

      Virker større, er 2cm lengre, men bare 8-9mm lenger ved montert
slange.

      Vekt:
     H-tron er noe lettere enn D-tron
     Virker tyngre. Batteriet er større

      IP-grad:
     IPX7

      Begge pumper har påtrykt IP-grad som sier at begge pumper er like
vanntette. H-tron må ha en plastknott for å tette "ventilen" for
trykkutjevning før den brukes i vann. Av erfaring vet jeg at det går dårlig
uten denne.
     IPX7

      Ingen ekstra plugg er nødvendig. Pumpa er vanntett som den er, i følge
bruksanvisningen.

      Utseende:
     Leveres i gjennomsiktig plast.
     Mørke grønn farge som Disetronic kaller blå. Fås også i svart. Klar
plast ved ampullen som er godt synlig.

      Utførelse:
     H-tron har buede langsider på begge sider. Alle andre kanter er også
avrundet, men slangefestet som stikker ut kan være ubehagelig om man har
pumpa ugunstig på kroppen.
     Den ene langsiden er buet, mens alle andre kanter er svært skarpe.
Disetronic, dette er rett og slett for dårlig design.

      Den vinklede slangetilkoblingen er smart, men også denne kunne vært
avrundet i kantene.

      Knapper
     Kraftige litt tunge knapper som gir en følelse av trygghet.
Gummiovertrekk gjør at knappene er helt vanntette.
     Alle knapper er like. Samme utførelse som "S-knappen" på H-tron

      Display:
     Liten display uten lys.
     Stor display med lys

Betjening uten å se på pumpa
H-tron (den gamle) er jo vanvittig enkel å benytte uten at man ser på pumpa,
selv om denne også har noen svakheter. F.eks. da jeg glemte insulin på
morgenen og 12h limiten gikk over i Stop. Trodde denne alarmen var "snart
tom" alarm ved 20IE, og ga derfor måltidsdose i STOP mode. Dermed ble
basaldosen SENKET til 0% (4 timer) og pupa gikk automatisk i RUN igjen. Da
jeg plutselig ble bekymret og sjekket pumpa uten å se den kom tre pipetoner
hvilket betyr "RUN" og jeg trodde alt var bra, men basalen var satt i
null. Kunne vært krise, glemte dose og "rettet" dette ved å sette basalen i
null. Vel slikt kan det gå. Jeg oppdaget at jeg ble svært tørst og fant ut
hva som var gått feil. Dette jeg skriver er selvfølgelig umulig å forstå for
de som ikke benytter H-tron. Har imidlertid ikke hørt om noen som har hatt
denne feilen. Sannsynligheten for at dette skal skje er svært svært liten.

D-tron er nok noe vanskeligere å betjene uten å se på pumpa enn H-tron, men
jeg mistenker at den er enklere enn MiniMed. Kjenner imidlertid ikke til
MiniMeds funksjoner. D-tron er enkel i bolus, for enkel kanskje. en
amerikaner fikk bolus av sikkerhetsbeltet........ Men Knut snakket om en
ring man kunne sette på knappen. Enklere å gjenkjenne og mindre
sannsynlighet for "sikkerhetsbeltedoser". Dette kan være smart. For en time
siden skulle jeg ta måltidsdose på D-tron, men da lå pumpa feil vei og jeg
trykket på meny (tror jeg). Skulle ta noen enheter, men det kom ingen
vibrasjoner. Skulle se etter, da var jeg plutselig i STOP. Nei, dette er
litt for dårlig av Disetronic. Tror de kommer til å få mye kjeft, og oppleve
noen småkatastrofer med denne pumpa. jeg er allikevel fornøyd med D-tron,
dette er jo bare andre dagen. Slik jeg pumper skal jeg nok innom mange
menyer i lomma de nærmeste år. Dessuten trykker man på en knapp (og det gjør
man lett med sikkerhetsbeltet, eller lign.) tar det 1 minutt før du kan gi
måltidsdose. Kansellerer man bolus må man også vente i 1 minutt. Trykker
man i mellomtiden kan det nok gå mange minutter uten at man skjønner noe.
Kjenner man ikke prinsippene svært godt kommer man ingen vei. Stakkars
sykehuspersonell som skal hjelpe akutte tilfeller med insulinpumpe. Tror
ikke
noen uinnvidde klarer å få startet pumpa igjen. At "S" på displayet betyr
annen hver gang START og STOP, er ikke akkurat innlysende. Det er litt
tragiske
uklarheter spør du meg. Bruksanvisningen til Knut (er ikke ferdig enda) har
avsnittet med denne S funksjonen forklaringen langt bak i heftet. Dermed var
det ikke lett å komme i gang.

Bytte av ampulle
En av de store fordelene med D/tron er at den tar 3ml humalog pen ampuller
direkte inn. Bytte av slange og mellomstykke var også meget enkelt og raskt.
For en som er vane med å sitte i lang tid med glassampuller og humalog er
dette en utrolig lettelse. Den enkle festemåten til dette T-stykket gjør at
man bare dreier det ca. 180' rundt og dermed sitter det fast. Vel, fast og
fast. Det er ikke så veldig store krefter som skal til for å løsne denne
hurtigkoblingen. Drar man i slangen i feil retning løsner hele innfestingen.
Dette virker litt for svakt for meg. Men rask og enkel var koblingen.

Vanntett
IP-grad IPX7 kjenner jeg fra jobben. Det er en spesifisering av hvor
vanntett pumpa er. I følge spesifikasjonen kan den brukes i vann ned til en
meter. Altså den kan ikke brukes for dykkere. Siden jeg liker meg best på
grunna vil ikke dette by på problemer. Fordelen framfor H-tron er at pumpa
kan benyttes i vann uten at man behøver noen ekstra plugg for å tette "
trykkutjevningsventilen". Hvordan dette med trykkutjevningen foregår på
D-tron vet jeg ikke, men jeg stoler på bruksanvisningen som sier at flyturer
ikke byr på problemer. I pumpenes barndom var jo dette et problem. Ved
trykkforskjeller seg det jo insulin ut av pumpene.

Forsinket måltidsdose
"Square wave bolusing" har lenge vært etterlyst av MiniMed brukerne som har
vært vant til denne funksjonen. Spiser man Pizza og lignende vil man jo
gjerne fordele måltidsdosen over en lengre periode. Med D-tron har
Disetronic endelig fått denne funksjonen. Man scroller fram en måltidsdose
og legger inn tidsrommet (2 tastetrykk og deretter holder "pilopp" nede en
stund, trykker "bekreft" trykker inn perioden med piltaster 15min-4h og
bekrefter det hele). Da skjer det fantastiske, pumpen begynner umiddelbart å
telle ned på tiden mens den fordeler dosen over dette tidsrommet. Prøver man
så å gi en normal måltidsdose i løpet av denne tiden (opp til 4h) er pumpen
helt død. Nei, her er ingen muligheter for å få noe ekstra insulin om
desserten blir for søt. Driver man med forsinket bolus er vanlig bolus
utelukket. Ikke helt logisk spør du meg.

Vibrasjoner
Det unike ved D-tron er disse vibrasjons meldingene. Tar man en vanlig
måltidsdose svarer pumpa med like mange vibrasjoner samtidig som den piper i
takt med disse. Denne summingen er lett å føle om man har pumpa inntil
kroppen. Er man i en storby som London eller lignende er det jo ikke lett å
høre pipetonene om man ikke har montert pumpa bak øret. Med disse
vibrasjonene slipper man å høre etter og man kan diskre ta sin måltidsdose
uten å være til sjenanse. Denne funksjonen er et virkelig fremskritt. Bra,
Disetronic. Disse vibrasjonene er av sikkerhetsmessige grunner umulig å
koble ut i følge bruksanvisningen. Dette er heller ikke så logisk, da det er
en alternativ måte å ta bolus dosen på, nemlig ved å trykke en gang på
menyen først og deretter scrolle opp en dose. Da kommer det ingen
vibrasjoner som kvittering.

Auto off
H-tron har jo alltid hatt denne funksjonen med automatisk avstengning av
basaldosen om man ikke trykker på noen knapp i løpet av 12 timer. Er man
ikke flink gutt og følger med, får man ingen basaldose. Ved en ulykke eller
ved en annen krisesituasjon hvor man ikke er i stand til å betjene pumpa vil
denne funksjonen være livsfarlig. Om man skulle bli utsatt for noe så lite
sannsynlig som et snøskred eller et jordskjelv er det faktisk et teoretisk
mulighet at man kan ligge lenge uten å bli oppdaget. Når endelig
redningsmannskapene kommer så har man dødd av syreforgiftning pga at pumpa
har slått seg av. Denne funksjonen syns jeg er litt for dum. Ingen dør vel
av en basaldose. Det er mangel på basal som kan ta livet av en stakkars
diabetiker. Heldigvis, D-tron har muligheter for å koble ut denne håpløse
funksjonen.