[IPs] D-Tron igjen

Hei Erik og dere andre! Jeg syntes det var interessant å lese om ditt inntrykk av D-tron :-) Å være kritisk er en bra egenskap, fordi det også kan være greit å vite om potensielle ulemper med et pumpebytte. Det at man kan få en bolus fordi noe kommer borti knappen, er for eksempel en unødvendighet. Det har MiniMed løst bra. Med den har man to muligheter for å ta bolus:

  1. Man trykker på "sel" en gang og får opp siste bolus på skjermen. Så må man trykke "act," slik at man kan velge om man vil ha square, dual wave eller normal ved hjelp av piltastene. Skal man ha normal, trykker man på "act" når det kommer opp. Da stiller man inn i steg på 0,1 IE med pilene til man har den mengden man ønsker, og trykker på "act" i igjen. Da pumpes man om sider. Dette er tungvint synes jeg, og bruker derfor lydfunksjonen.
  2. Man må aktivere funksjonen i setup, slik at pil opp kan fungere som bolusknapp. Når man har gjort det, kan man programmere i steg på halve eller hele enheter. Ved hvert trykk avgir pumpa et dobbeltpip, som blir en tone høyere pr enhet, opp til 4IE. På 5IE begynner den med samme tonehøyde som på 1IE igjen. Når mengden er programmert, trykker man på "act," og pumpa bekrefter mengden ved å pipe antall enheter en gang til. Deretter trykker man "act" igjen, så er det bare å spise og kose seg :-)

Det som er mest tungvint å programmere, er square og dual wave. (i alle fall førstnevnte skall finnes på D-Tron og kan programmeres i trinn på 15 min. opp til 4 timer i følge siste diabetes – hjelpemiddelkatalog. MM507c programmeres i trinn på 30 min. opptil 8 timer. Altså er square/dual funksjonen hakket mer avansert enn på D-Tron, men det er høyst usannsynlig at jeg vil ha bruk for en square på 8 timer.)

Noe jeg ville like, var om pumpa kunne ha pipe/vibrasjonssignaler for alle tastetrykk, slik at man jeg kunne "bla" meg dit jeg ville og programmere ved å telle pip/vibreringer. Det ville bli som å skrive SMS uten å se på telefonen.

Man skal ha en heftig uflaks om man i det hele tatt klarer å få i seg en bolus av tilfeldige trykk på 507c, i og med at man må trykke på "act" flere ganger etter at selve dosen er programmert! For oss damer kan jo setebelteproblemet kanskje løses ved å bære pumpa i BH’n hihi.

Er det ikke slik på Disetronicpumpene at man må trykke flere ganger før de gir bolusen? Om det ikke er det, burde de ha hatt en tastatursperre som på en mobiltelefon etter min mening. Det kan umulig være vanskelig å legge inn i en pumpe. MM508 har dette, men den har jeg ikke sett snurten av i Norge ennå. Noe annet praktisk ved denne, er at den har fjernstyring. Likevel ville jeg være mest fornøyd med en pumpe som bruker ferdigfylte ampuller. Det finnes ikke noe kjedeligere enn å fylle reservoaret, kvipse/klemme ut luft og så vente i 100 år for å prime. Har forresten lest at det går fortere å prime infusjonssettet med D-Tron. Dette tar irriterende laaaang tid med 507c!

Når det gjelder det med at knappene er vanskelig å skille, kan man løse det ved å klistre på ett eller annet, slik at man kan kjenne dem fra hverandre med fingrene. Da blir det lettere å merke om man f.eks. har lagt pumpa feil vei. Hos Blindes Produkter (Sporveisgata, Oslo), kan man få kjøpt et limstoff på tube. Dette er beregnet til å "punkte" gjenstander som pc-tastatur, mobiltelefoner osv. slik at det blir lettere å kjenne seg fram. Noe slikt kan kanskje være en ide for insulinpumpa, siden de fleste vil slippe å se på den for å programmere enten de ser dårlig eller ei.

Akkurat der er også MM pumpene smarte, fordi de har fire følbare forhøyninger som et skillekors mellom knappene. Men disse er ikke så lett å kjenne igjennom f.eks. litt tjukk dongeri.

Skarpe kanter kan vi godt være for uten, men kanskje det går an å polstre de på en eller annen måte slik at pumpa blir mer behagelig å bære.

Har også tenkt en del på det med helsepersonell, som nevnes. Stort sett vet de vel ikke all verden om pumper, så det burde i grunnen vært gjort en innsats for å bedre det. Vi blir forhåpentligvis flere etter hvert, og da må sykepersonell vite hva de skal gjøre når en pumpebruker kommer med f.eks. akutt DKA. For oss kan jo det skje temmelig raskt om man er så uheldig at noe går galt. Har hørt skrekkhistorier om akutt syke pumpere som har blitt bedt om å vente på hjelp i slike situasjoner. Det burde ikke forekomme! Man skulle fått sendt ut noen informasjonsark om akutte problemer som kan oppstå ved pumpebruk, og hvordan de skal behandles til alle sykehus i landet. En sak for forbundet!

Nå skal jeg skifte både reservoar og inf. sett, og ta tida på priminga. Så kan vi jo sammenligne :-)

Ha det bra så lenge!

Take care Ingrid