Re: [IPs] D-Tron

Hei pumpevenner
Jeg har fått et prøve eksemplar av Knut (Mr. Disetronic i Norge). Han
snakket om at han hadde bestilt et parti så det burde være muligheter snart.

Square bolus har jeg ikke oppdaget enda, men skal ikke forundre meg om det
finns på en eller annen meny.

Vibrasjonen er glimrende, og voulumen kan stilles inn i 4 eller 5 nivåer.

H-tron (den gamle) er jo vanvittig enkel å benytte uten at man ser på pumpa,
selv om denne også har noen svakheter. F.eks da jeg glemte insulin på
morgenen og 12h limiten gikk over i Stop. Trodde denne alarmen var "snart
tom" alarm ved 20IE, og ga derfor måltidsdose i STOP mode. Dermed ble
basaldosen SENKET til 0% (4 timer) og pupa gikk automatisk i RUN igjen. Da
jeg plutselig ble bekymret og skjekket pumpa uten å se den kom tre pipetoner
hvilket betyr "RUN" og jeg trodde alt var bra, men basalen var satt i
null.Kunne vært krise, glemte dose og "rettet" dette ved å sette basalen i
null. Vel slikt kan det gå. Jeg oppdaget at jeg ble svært tørst og fant ut
hva som var gått feil. Dette jeg skriver er selvfølgelig umulig å forstå for
de som ikke benytter H-tron. Har imidlertid ikke hørt om noen som har hatt
denne feilen. Sannsynligheten for at dettte skal skje er svært svært liten.

D-tron er nok noe vanskeligere å betjene uten å se på pumpa enn H-tron, men
jeg mistenker at den er enklere enn MiniMed. Kjenner imidlertid ikke til
MiniMeds funksjoner. D-tron er enkel i bolus, for enkel kanskje. en
amerikaner fikk bolus av sikkerhetsbeltet........ Men Knut snakket om en
ring man kunner sette på knappen. Enklere å gjenkjenne og mindre
sannsynlihet for "sikkerhetsbeltedoser". Dette kan være smart. For en time
siden skulle jeg ta måltidsdose på D-tron, men da lå pupma feil vei og jeg
trykket på meny (tror jeg). Skulle ta noen enheter, men det kom ingen
vibrasjoner. Skulle se etter, da var jeg plutselig i STOP. Nei, dette er
litt for dårlig av Disetronic. Tror de kommer til å få mye kjeft, og oppleve
noen småkatastrofer med denne pumpa. jeg er alikevel fornøyd med D-tron,
dette er jo bare andre dagen. Slik jeg pumper skal jeg nok innom mange
menyer i lomma de nærmeste år. Dessuten trykker man på en knapp (og det gjør
man lett med sikkerhetsbeltet, eller lign.) tar det 1 minutt før du kan gi
måltidsdose. Kansellerer man bolus må man også vente i 1 minutt. TRrykker
man i mellomtiden kan det nok gå mange minutter uten at man skjønner noe.
Kjenner man ikke prinsippene svært godt kommer man ingen vei. Stakkars
sykepersonell som skal hjelpe akutte tilfeller med insulinpumpe. Trir ikke
noen uinnvidde klarer å få startet pumpa igjen. At "S" på displayen betyr
annhvergang START og STOP er ikke akkurat innlysende. Det er litt tragiske
uklarheter spør du meg. Bruksanvisningen til Knut (er ikke ferdig enda) har
avsnittet med denne S funksjonen forklaringen langt bak i heftet. Dermed var
det ikke lett å komme igang.

Kanskje MICROSOFT har stått for programvaren...:-)

Jeg innrømmer at jeg er av den kritiske typen. D-TRON er en veldig grei
pumpe og jeg bør være takknemlig for at noen lager noe slikt.

Men hvorfor måtte de lagen den nye versonen større og med skarpe kanter
?????????? (Uff, nå begynner jeg igjen....)

Erik
-som ikke er lett å imponere