[IPs] litt av hvert...

Hei!
Jeg har alltid en engangspenn med humalog i reserve, og den bytter jeg ca.
hver fjerde uke. Insulin som ikke ligger i kjøleskap sies å være holdbart i
fire uker, så den påtrykte datoen gjelder for kald oppbevaring.

Så har jeg et par spørsmål. Det viktigste først:
Hvordan er det å bade når man har en kanyle på seg (bruker Sof-Set)?
Infeksjonsfare og slikt... Med sof set blir innerste delen av slangen
hengende igjen når man er frakoblet, og jeg tenker kanskje at varmt vann kan
skade insulinet som er i denne delen av slangen?

Så av ren nysgjerrighet:
Hvordan beregner dere hvor mye insulin dere skal ta til mat? Standarddoser,
carb. counting? Jeg har selv såkalte standarddoser (som jeg aldri klarer å
følge helt, i og med at jeg spiser variabelt) Dermed føler jeg at det å
finne riktig dose blir en "gjettelek." Jeg har lest litt om carb. counting,
og forstår det som at det blir mer nøyaktig å beregne insulindoser på et
slikt grunnlag. Men dette er tydeligvis ikke norske leger så interessert i,
for ingen jeg har vært i kontakt med har så mye som nevnt det. Lurer litt på
hvorfor det er slik... Har dere noen erfaring her?

Jeg har forresten løst luftproblemet mitt :-) Tok rett og slett noen penfill
ampuller jeg hadde liggende, og fylte enkelt reservoaret fra disse ved å
presse ned stempelet i ampullen i stedet for å trekke opp i sprøyta. Har
ikke sett en eneste luftboble siden jeg begynte med det.

Mvh