[IPs] Hei!

Hei alle sammen og godt nyttår!
Jeg er fortsatt kjempefornøyd med pumpa - tror det er noe av det beste som
har hendt meg mht. diabetesen! Før brukte jeg Humalog + Insulatard, men
etter hvert begynte blodsukkeret mitt nesten å leve sitt eget liv. En evig
berg og dalbane, mellom 2 og 20 i løpet av en dag på sitt verste. For å få
det noe bedre hjalp det å leve mer regelmessig, men det orka jeg rett og
slett ikke i lengden. Jeg hadde lenge lekt litt med tanken på å skaffe meg
en pumpe, men tenkte jeg aldri ville få det fordi HbA1c en min lå ok til
tross for problemene mine. Men etter at jeg flytta til Bærum og begynte på
Norsk Diabetikersenter kom den positive overraskelsen. Jeg kom til at det
tross alt ikke var noe å tape på å forhøre meg om pumpe. Legen og
sjukepleieren viste seg positive til det, og sa at det kanskje kunne være et
godt hjelpemiddel for meg. Men likevel måtte jeg prøve et par
regimeforandringer med sprøytene. Da det ikke fungerte for meg, og jeg
fortsatt var bestemt på å prøve pumpa etter et par måneder fikk jeg plass på
et kurs allerede en mnd etterpå :)

Jeg har ikke hatt noen større problemer, og synes blodsukkeret er
betraktelig bedre selv om det fortsatt svinger en del. Likevel ikke så
vanvittig. På en dårlig dag kan det gå mellom 3 og 13, men det er jo noe
helt annet enn fra 2 til 20. Selv jula gikk ganske greit. Den forlengede
måltidsbolus funksjonen var god å ha.

Det eneste jeg synes er både kjedelig og vanskelig, er å bli kvitt all lufta
i insulinreservoaret før jeg fyller infusjonssettet. Luft i slangen har ved
et par anledninger gitt meg høyt bl.s., som jeg heldigvis har oppdaga i
tide. Er det noen av dere som har none gode triks for å ungå dette utover å
temperere insulinet før man trekker opp/knipse og klemme ut lufta?

Erik:
Når det gjelder transplantasjoner, vet jeg dessverre fint lite. Jeg tror det
er vanlig å behandle begynnende nyresvikt med såkalte ACE-hemmere
(blodtrykksmedisin) og dialyse hvis nødvendig. Har også lest at det er
vanlig å transplantere bukspyttkjertel i samme slengen som nyrer.
Om man da blir kvitt diabetesen vet jeg ikke. Men et resonnement sier meg at
om denne kjertelen har friske øyceller, vil diabetesen forsvinne i og med at
de produserer insulin. På den annen side kan man kanskje risikere å få igjen
diabetesen. Kroppen har jo allerede oppfatta insulinproduserende celler som
fremmede en gang tidligere, så dermed vil den kanskje ske en ny
ødeleggelsesprosess når det kommer nytt "fremmed" vev. (Dette er bare
dessverre en teori jeg har, så ikke ta det helt for gitt)

Dette ble visst en lang mail..., men nå har jeg ikke mer på hjertet denne
gangen. Dere får ha ei fortsatt god helg!

Hilsen Ingrid