Fra: Helga Hodnemyr <email @ redacted>
Til: IPM Return requested <email @ redacted>
Dato: 7. januar 1999 08:06
Emne: Re: [IPs] SV: [IPs] Godt nytt pumpe år

Hei Reidun
God tur, så spennende da!
Mvh Helga (bor i Krsand, Ø. Strandgt. 17!!! Stikk innom da dersom du har tid en dag)

email @ redacted on 06.01.99 16:47:00

To: email @ redacted@Internet
cc: (bcc: Helga Hodnemyr/AkerMaritime/akernet)

Subject: [IPs] SV: [IPs] Godt nytt pumpe år
Hei Siri og dere andre.

Takk for reiserapporten.  Jeg leser med interesse,  vi driver og pakker for å
reise tilbake til Ecuador hvor vi blir værende i 8 år.  Jeg har bodd der siden
1983,  så land,  klima o.a. er kjent fra før,  men det er første gang jeg
vender tilbake til tropeklimatet med pumpe og humalog.  Jeg har lest på noen
amerikanske pumpegrupper (den der misc.diabetes newsgruppa) at  flere
pumpebrukere i varmere strøk med Humalog i pumpa opplevde at blodsukkeret steg
den tredje dagen, d erfor sørget de for å ikke fylle mer enn for litt over to
dager i beholderen.  Jeg får måle og se....

Jeg frakter med meg insulin i Medisenses lille "kjølebag",  den er den minste
på markedet og koster et par hunder kroner.  Den festes greitt i beltet
(beltet tres gjennom på langs) og er egentlig ment til medisenses
blodsukkeraparater og sticks,  men har også plass til en liten penn og en
ampulle.  Jeg har brukt den til pumpa i ekstremt kaldt vintervær og i
"tropesommeren" vår her hjemme i 1997.   I tillegg til pumpa har den plass til
flere insulinampuller,  men jeg har ikke plass til et vanlig blodsukkerapparat
i tillegg - det måtte være medinsenses apparat som ser ut som en liten penn.
Kjølebagen har i alle fall nok til det man trenger for en liten tropetur,
slik du har gjort Siri.

Jeg har ikke erfaring med ampuller som lekker.  Basaldosen min er så høy at
den tikker i ett,  så det skal vel noe til at den rekker å krystallisere seg.
Jeg bruker over 60% (34 enheter pr. døgn) av totaldosen som basalinsulin - det
er jeg mest fornøyd med.  Men det er en annen diskusjon.

Reidun S. Tjomsland de Vargas
Birkenesveien 30
N - 4647 Brennasen
NORUEGA, Eur.