[IPs] RE:

Hej Madeleine.

Vad kul att du har fått pumpen, nu börjar det väl kännas som verklighet!! :
)

Jag har en 60 cm lång slang. Jag har inte testat någon annan längd, jag fick
den här från början, och jag trivs bra med den. Den är alldeles lagom lång
tycker jag. De har hänt att jag tappat pumpen och då är 60 cm perfekt, dels
blir det inte så långt fall och dels är det ingen risk att den t ex träffar
golvet. Jag känner en kille i diabetesföreningen som t om tycker att 110cm
är för kort, så som du säkert förstår; "smaken är som baken".
Jag stoppar ner slangen under linningen på byxorna om dagarna, då syns den
minst och är inte ivägen. Pumpen har jag alltid på min högra höft utom när
jag tränar då jag har den på ryggen där den är minst i vägen. Som jag skrev
tidigare så har jag pumpen löst i sängen när jag sover.
Ställa in basaldoser var lite lurigt i början. Jag höll väl på ca tre veckor
innan jag var perfekt inställd. Men sedan varierar behovet hela tiden,
basaldosen behöver du förmodligen justera ibland... Nu har jag 4
basalprofiler och de är ganska höga. Jag har överlag högt insulinbehov, mina
bolusdoser är också ganska höga. Jag antar att du kommer starta
pumpanvändningen tillsammans med din diabetessköterska, hon har säkert koll
på vad som är bra att börja med i basaldosväg, sedan får du justera och
testa utifrån det. De första dagarna testade jag blodsocker ca 1 gång per
timme, så räkna med något ömma fingrar. Nu testar jag blodsockret mellan 6
och 8 gånger varje dag, och kissar på sticka två gånger om dagen. Låter
kanske mycket men jag behöver ha den kontrollen på mig själv för att må bra.

Lycka till!!!

//Jenny
Jenny Borgen
LM Ericsson Data AB