[IPs] Vad hände???

Hej alla.

Tänkte att ni kanske kunde ge mig lite tips för jag förstår ingenting....

Min basal ser ut så här idag.
00 - 04		0,8
04 - 09		1,5
09 - 12		1,0
12 - 00		0,8

På detta har jag sedan jag fick pump legat utmärkt, t om under min
Afrikaresa. När jag kom hem från Afrika blev jag förkyld och därmed låg det
lite högre. Det märkliga är dock att det fortfarande ligger högt, och det
pendlar hela tiden upp och ner. En vanlig dag för mig nu ser ut ungefär så
här:

Går upp klockan 7, bs ligger på 15,6. Jag tar 3 IE extra innan jag tar av
mig pumpen för att duscha.
Efter duschen tar jag min vanliga bolusdos på 6 - 8 IE. Efter frukost ligger
bs på 6 - 7.
Vid 11 ligger det på ca 2, med andra ord skakigt...
Innan lunch ungefär vid 12 ligger det på 6 - 7, jag tar en bolus på 5 - 6
IE, efter lunch BS = 11,9. Jag tar 2 IE extra.
Vid 15 ligger BS på 13,6, jag tar 4 IE extra.
Vid middag ligger det på 8,8, jag tar min bolus på 7 IE plus 1,5 IE extra.
Efter middag ligger bs på ca 14,6, jag tar 3 IE extra.
Innan jag går och lägger mig ligger bs på 13,2 jag tar 3 IE extra. Klockan 4
på natten ligger bs på 11,7.

Detta är mitt dygn igår. Som ni ser så duttar jag hela tiden extra doser
mellan måltiderna så det är himla jobbigt för mig. Jag verkar inte heller
reagera som jag ska på insulinet (Humalog), trots att jag tar extra så
sjunker inte blodsockret. Jag pendlar hela tiden upp och ner, i lördags hade
jag 4 känningar och däremellan toppar på 14 - 15. Vad händer??? Har någon
ett tips och ge mig?? Vissa dagar vaknar jag dessutom med 2 - 3 i blodsocker
och jag åt ungefär samma sak kvällen innan så att förutsättningarna för
natten var de samma. Det finns inget egentligt mönster i det hela, bara att
det pendlar hela tiden.

Jag pratade med min diabetessköterska idag och vi ska lägga till en
basalprofil mellan 18 - 00 på 1.0 IE. Jag tror att jag måste sänka värdena
på kvällen och inför natten för att förutsättningarna inför nästa dag ska
vara bra. Vad tror ni??

Tacksam för lite åsikter!

//Jenny

Jenny Borgen