SV: [IPs] Omprogrammering av Hoechst/disetronic pumpe

Hei alle sammen

Jeg har brukt både Minimed 506 og  Disetronic i gammel og ny versjon.  Jeg  kommer til å beholde den siste,  men når jeg nå har kunnet sammenligne disse tre pumpene,  har jeg lyst til å  kommentere litt i forlengelsen av Helgas innspill.   Jeg skriver stjerne (*) etter spørsmålene/kommentarene hennes jeg har ønsker å si litt mer om:

-----Opprinnelig melding-----
Fra: Helga Hodnemyr <email @ redacted>
Til: IPM Return requested <email @ redacted>
Dato: 7. desember 1998 07:53
Emne: [IPs] Omprogrammering av Hoechst/disetronic pumpe

Hei alle sammen
Etter jeg fikk den nye modellen av Hoechst/disetronic  pumpa, har jeg følt at jeg har vært overadministrert av alarmer...
(nærmest som om pumpa er litt barnepike...)
Jeg har gått på den gamle modellen fra ca 1990 til i sommer, da jeg fikk den nye modellen.

Jeg var svært i tvil om jeg skulle gå tilbake til den gamle modellen pga alle alarmene jeg fikk og ikke ønsket.  Samtidig hadde den nye modellen en mulighet den gamle ikke hadde: De 10 siste insulin-innsprøytningene lå på et minne på den nye, det sammen gjorde de 10 (tror jeg) siste feilene.  Det er også andre ulikheter/forbedringer, men de har mye mindre betydning for mine behov.

    *Minimed'en hadde også de siste 7 døgndoser i minnet.  Det savner jeg på Disetronic-pumpa.   Straks klokka er over midnatt,  må jeg bruke minnet for å finne ut hva som ble brukt siste døgn.

Fikk så høre om at det kunne være mulig å omproggrammere pumpa.
Under beretter jeg om hvilke behov jeg mente å ha for omprogrammering av den nye pumpemodellen og også hva som ble resultatet (dvs hva som kunne oppfylles).

1. Alarm nr 10 Advarsel for tom ampulle når det er ca 10 I.E igjen i ampullen. Denne alarmen  ønsket jeg bort, men det var ikke mulig.

    * Denne alarmen setter jeg pris på,  jeg ble ofte ubeleilig overrasket av Minimed alarmen som sa fra at nå var det absolutt ingenting igjen.  Med 10 enheter å gå på behøver ikke krisa være rett rundt hjørnet.

2. Ønsket muligheter for å reduser insulinmengden (basaldosen) i 2 timer av gangen slik den gamle pumpa hadde som standard (0,90-0,1-0), ikke i 4 timer av gangen.  Denne funksjnen har jeg ofte benyttet når jeg skulle legge meg og ikke ønsket å spise noe særlig for å få opp bl.s. verdien.
Denne alarmen er nå fikset.  Men jeg er ikke helt fornøyd, siden det går en lydalarm etter to timer, noe som ikke er greit når en sover.  Så vidt jeg vet slår ikke pumpa seg av lenger etter to timer (og alarm 11 ="slutt på midlertidig basaldose"  går).  Det at pumpa ikke slår seg av  mener jeg er en forbedring frafør pumpa ble omprogrammert.
Alarm 11 ønket jeg i tillegg helt bort, men det var umulig.

    * Problemet mitt er at jeg slettes ikke våkner.  Det gjør til gjengjeld mannen min og til og med ungene i naboværelset kan våkne og de må riste meg våken.  Minimed'en endret alarmtype etter noen minutter og gikk over til slik gammeldags bæbubæbu brannbil-sirene.  Da hendte det jeg våknet.  Disetronicpumpa er håpløs diskret i sin alarm,  det er ofte jeg ikke hører den på dagtid engang.  Jeg skulle ønske den hadde en bæ-bu alarm og at den var justerbar i volumet - slik den nye Minimeden (507) er.

3. Ønske at 06-alarmen (12 timer siden pumpa var trykket på sist) skulle bort.
Dette fikk jeg oppnådd, det er nå en 24 timers kontroll innlagt.  Det var veldig bra...siden denne alarmen kunne gå på morgenkvisten da jeg var i dyp søvn, pumpa slo seg da av og jeg kunne våkne med himmelhøydt bl.s.ukker noen timer etter. (i helgene.....)

Er det noen her som har tilsvarende erfaringer? Andre funksjoner som er ønskelige??? e.a.....

    * JA:  Tenk om pumpa hadde en knapp for lys for nattemørket - det har Minimed 507.

Jeg hører gjerne fra dere! Jeg trot ikke jeg har fått noe særlig tilbakemeldinger før når jeg har forsøkt å starte en diskusjon....

Med vennlig hilsen Helga

    * Til tross for at jeg savner enkelte av funksjonene i Minimed'en  så er jeg ikke i tvil om at jeg vil fortsette med den siste modellen Disetronic-pumpa.  Men selvfølgelig skulle vi gjerne alltid hatt det beste fra begge typer pumper.  Kanskje kan vi klare det,  om vi konfronterer selskapene med hverandre?   Her i klubben finnes jo både Minimed'ere og Disetronic-brukere.

Hilsen

Reidun S. Tjomsland de Vargas
Birkenesveien 30
N - 4647 Brennasen