[Previous Months][Date Index][Thread Index][Join - Register][Login]   Help@Insulin-Pumpers.org
  [Message Prev][Message Next][Thread Prev][Thread Next]   for subscribe/unsubscribe assistance

[IPs] Psykiske problemer+diabetes="¤%#%&!

Så kryper jeg også ut av skapet som en av de mange diabetikere som
sliter psykisk. Det siste halvåret har hverdagen bestått av angst og
alvorlig depresjon (føler selv det å sette meg foran pc'n å skrive smo
et ork...).

Så hvorfor skrive til denne mailinglisten? Jo: Dette fører til en
komplett håpløs diabeteskontroll! Ikke har jeg ork til å gjøre
finjusteringer, og være "flink" med kontrollen. Jeg har problemer med å
få i meg mat, og når jeg i ny og ne gjør det, består gjerne føden av de
kjappere karbohydratene. Blodsukkeret mitt vil stort sett være høyt
selv om jeg øker bolusdosene. Det er LENGE siden jeg har hatt en
skikkelig føling nå, og det er i og for seg fint. Men jeg med min
katastrofeangst ser jo selvsagt for meg de grusomste senkomplikasjoner
i ung alder allerede. Det faktum at jeg VET at jeg ikke får ut fingeren
for å gjøre det som trengs for å få litt mer orden på blodsukkeret,
gjør meg enda mer motløs. Det blir en bekreftelse på min håpløshet, og
en vond sirkel av tunge tanker.

Jeg lurer på om det sitter noen medpumpere som kjenner til dette, og
har noen gode råd... Hvordan gjøre det overkommelig å ta kontrollen på
blodsukkeret og ete riktig? Finnes det noe som er lett å få i seg, som
er "snilt" mot blodsukkeret? Den siste tiden har jeg levd mye på
yoghurt som jeg selvsagt blir høy av.

Jeg bruker Efexor 225mg mot depresjon, Seroquel 200 mg mot sterk indre
uro/en bisverm i hodet, Rivotril 2mg mot angst og spenninger, samt
Tegretol 500mg mot epilepsi. Noen som kjenner til om disse
medikamentene kan påvirke blodsukkeret?

På forhånd takk til den som har giddet å lese alt dette. Beklager at
jeg muligens enkelte steder skriver som en førsteklassing og er dønn
usakelig :p.

*sliten av å skrive*
Ingrid

*argh*